Kun ammattikorkeakoulujen kestävän kehityksen ja vastuullisuuden ohjelma Kestävä, vastuullinen ja hiilineutraali ammattikorkeakoulu julkaistiin vuonna 2020, nostettiin siinä kestävän TKI-toiminnan ensimmäiseksi toimenpiteeksi: ”otamme käyttöön kriteeristön, jonka avulla TKI-toiminnan sisältöjä ja tuloksia suunnitellaan, kehitetään, arvioidaan ja toteutetaan ekologisesti, sosiaalisesti, kulttuurisesti ja taloudellisesti kestävästi ja vastuullisesti”. Yhdessä kehitelty kriteeristö hyväksyttiin rehtorikokouksessa 28.2.2024. Sen jälkeen Kestävän ja vastuullisen TKI-toiminnan ryhmä työsti kriteeristön pohjalta julkaisun Vastuullisen TKI-toiminnan kestävyyskriteerit ammattikorkeakouluissa, jonka tarkoituksena on toimia käyttöohjeena kaikille TKI-toiminnassa mukana oleville ammattikorkeakouluyhteisön jäsenille.
Mukana on myös neljä yleistä kriteeriä, joiden pitäisi toteutua kaikissa ammattikorkeakoulujen TKI-hankkeissa.
Yhteiset kriteerit
Ammattikorkeakoulujen vastuullisen TKI-toiminnan kestävyyskriteerien neljäksi yleiseksi kriteeriksi valikoituivat seuraavat:
- TKI-hanke tukee toiminnassaan yhtä tai useampaa YK:n kestävän kehityksen tavoitetta ja nämä on viestitty selkeästi
- TKI-hanke edistää hyvää koulutusta
- TKI-hanke rakentaa yhteistyötä ja kumppanuuksia
- TKI-hankkeen toiminta on tavoitteellista, läpinäkyvää, avointa, eettistä ja vastuullista
Mihin niillä pyritään?
YK:n agenda 2030
YK:n agenda 2030 on todennäköisesti merkittävin dokumentti, joka ohjaa yhteiskunnassa toteutettuja kestävän kehityksen toimenpiteitä. Se antaa viitekehyksen ja tavoitteet toiminnalle. Agenda 2030 esittelee 17 YK:n kestävän kehityksen tavoitetta, jotka on määritelty mahdollistamaan ihmisten, maapallon ja hyvinvoinnin tulevaisuus myös pitkällä aikavälillä.
Ammattikorkeakoulujen tulee kyetä kertomaan kuinka TKI-hankkeet asemoituvat YK:n kestävyystavoitteisiin. Tuomalla painotuksensa esille ammattikorkeakoulut voivat viestiä omaa arvokasta profiiliaan yhteisessä työssä. Samalla korkeakoulut voivat näyttää, kuinka merkittävällä tavalla me yhdessä viemme agenda 2030 -ohjelman tavoittelemaa kokonaisuutta eteenpäin.
Hyvä koulutus – ammattikorkeakoulujen työn perusta
Ammattikorkeakoulut ovat sitoutuneet edistämään kestävyyttä laajasti. Olemme kuitenkin koulutusorganisaatioita ja meillä on jo ammattikorkeakoululainkin puitteissa erityinen vastuu koulutuksesta. Ammattikorkeakoulujen TKI-toiminnan tulee palvella ammattikorkeakouluopetusta sekä jatkuvaa oppimista. Tästä johtuen ammattikorkeakoulut ovat sitoutuneet edistämään hyvää koulutusta. Samasta syystä se valittiin myös toiseksi TKI-toiminnan kestävän kehityksen yleiseksi kriteeriksi.
Tämän tulisi näkyä kaikissa ammattikorkeakoulun hankkeissa. Hanke voi esimerkiksi vahvistaa opiskelijoiden kykyä ja motivaatiota edistää kestävää kehitystä yhteiskunnassa ja omalla ammattialallaan, tai se voi näkyä siten, että hanke lisää kestävän kehityksen osaamista, myönteistä suhtautumista ja tutkittua tietoa kestävän kehityksen osalta. Tärkeintä on, että yksikään ammattikorkeakoulujen toteuttama TKI-hanke ei jätä toteuttamatta keskeistä koulutustehtäväämme. Tässä työssä on erityisen tärkeää myös kertoa miten ja mitä me teemme ja mitä siitä kaikesta voi oppia.
Ammattikorkeakoulujen TKI-toiminta lähtee yhteistyöstä ja kumppanuuksista
Yhteistyö on hankkeiden lähtökohta. Vaikka hankkeen toteuttaisi ammattikorkeakoulu yksin, nousevat niiden lähtökohdat yhteiskunnan ja työelämän ratkaistavista kysymyksistä ja niillä on aina kohderyhmänsä ja hyödynsaajansa. Mitä laajempaa yhteistyö on, sitä laajemmat ovat sen vaikutukset.
Ammattikorkeakoulujen näkökulmasta on tärkeää saada yhteistyö näkyväksi. Tuomalla esille sitä kuinka tuemme ihmisten yhteistyötä ympäröivän luonnon kanssa tai edistämme kumppaneidemme kykyä toteuttaa kestävän kehityksen tavoitteita, rakennamme samalla luottamusta siihen, että kestävän kehityksen tavoitteisiin on mahdollista päästä. Ammattikorkeakouluilla on tuhansia kumppaneita eri puolilla maailmaa. On tärkeää kertoa, miten tuotamme yhdessä ratkaisuja, joilla luomme kestävää tulevaisuutta.
Tavoitteellinen, läpinäkyvä, avoin, eettinen ja vastuullinen hanketoiminta
Vastuullisuuden tulisi olla osa kaikkea ammattikorkeakoulujen toimintaa, myös TKI-työtä. Näin epäilemättä onkin. Vastuullisuus liittyy myös hankerahoittajien lähtökohtiin. Vastuullinen toiminta hankkeessa puolestaan edellyttää, että sen toteutus rakennetaan eettisesti kestävälle pohjalle ja toiminta on tavoitteellista.
Hankkeen ja sitä toteuttavan konsortion tulee esimerkiksi kohdella työntekijöitä tasa-arvoisesti ja yhdenvertaisesti sekä syrjimättä, noudattaa ihmisoikeuksia, noudattaa varovaisuusperiaatetta ympäristöön kohdalla sekä toimia kestävän kehityksen periaatteiden mukaisesti. Toteutuakseen vastuullisuus edellyttää, että toiminta on läpinäkyvää ja vastaa avoimen TKI-toiminnan edellytyksiin. Kun hankkeiden tulokset ovat nähtävillä ja arvioitavissa sekä niiden lähteet jäljitettävissä, voidaan myös sen vaikutukset kestävään kehitykseen todentaa.
TKI-kriteeristöllä näkyvään vaikuttavuuteen
Yhteisten kriteerien tulisi toteutua kaikissa ammattikorkeakoulujen toteuttamissa hankkeissa. Niiden merkitys nousee yleispätevyydestä. Ei riitä, että nämä asiat huomioidaan. Meidän pitää myös kyetä kertomaan miten se tehdään ja minkälaista vaikuttavuutta niillä saadaan aikaan.
Marraskuussa 2024 julkaistu Vastuullisen TKI-toiminnan kestävyyskriteerit ammattikorkeakouluissa, antaa lisää tietoa siitä, kuinka kriteerit voidaan huomioida hankkeiden elinkaaren eri vaiheissa. Julkaisu sisältää lisäksi kestävyyskriteerien arviointityökalun, josta toivomme olevan hyötyä kaikkien ammattikorkeakoulujen TKI-toiminnan kanssa työskentelevien parissa. Sen avulla voi viestiä hanketoiminnan vastuullisuudesta entistä paremmin ja sitoa toiminnan yhdessä rakennettuun viitekehykseen. Tämä toivottavasti helpottaa myös vaikuttavuudesta viestimistä.
_ _ _ _
Timo Parkkola
Arenen kestävä ja vastuullinen TKI-toiminta työryhmän puheenjohtaja
Koulutusjohtaja, Humanistinen ammattikorkeakoulu
_ _ _ _
LÄHTEETKnuuttila, K., Parkkola, T., Ylikoski, E., Helenius, H., Sagne-Ollikainen, E., Tyni, S. & Matveinen, M. 2022. Kestävä ja vastuullinen tutkimus, kehitys ja innovaatiotoiminta ammattikorkeakouluissa. Publications – Humanistinen ammattikorkeakoulu (humak.fi) (viitattu 2.10.24)
Parkkola T., Knuuttila, K., Laasasenaho, K., Palmgren, M., Träskman, T., Vanhamäki, S., Wuorisalo, J., Laitinen, J. & Rimpilä, T. 2024. Vastuullisen TKI-toiminnan kestävyyskriteerit ammattikorkeakouluissa. Publications – Humanistinen ammattikorkeakoulu (humak.fi) (viitattu 4.12.24)
Ulkoministeriö. Agenda 2030 – kestävän kehityksen tavoitteet. (um.fi) (viitattu 4.12.24)
YK-liitto. Agenda2030-julistuksen sisältö. (y.liitto.fi) (viitattu 4.12.24)