Kuvassa sairaanhoitaja vanhuksen kanssa
pikselstock – stock.adobe.com

Näin ammattikorkeakoulut kehittävät sosiaali- ja terveyspalveluita tehokkaasti ja käytännönläheisesti

Ammattikorkeakoulujen soveltavalle tutkimukselle ja kehittämistyölle on iso tilaus sosiaali- ja terveysalalla. Noin 60 prosenttia tulevaisuuden sosiaali- ja terveysalan osaajatarpeesta kohdistuu nimenomaan ammattikorkeakoulutukseen. Tutkimus ja koulutus kuuluvat korkeakoulutuksessa yhteen, siitä syntyy myös ammattikorkeakoulutuksen vaikuttavuus. Ammattikorkeakoulujen soveltavan tutkimuksen ja kehittämistyön potentiaali nojaa koulutustehtävään. Näin syntyvät käytännönläheiset ja tehokkaat palvelu-uudistukset.

Sote-alan tuottavuuden kehitys mahdollistuu vain toimintakäytänteitä kehittämällä, tehostamalla teknologian käyttöönottoa – arkea ja professioiden ydintä ymmärtäen. Laadukas perustutkintokoulutus, työelämässä edelleen tapahtuva syventävä ja erikoistava koulutus sekä mahdollisuus kehittää ja kehittyä erilaisissa työnkuvissa muodostavat kiinteän kokonaisuuden asiantuntijuudelle. Nyt rahoituksessa on ammottava ristiriita yliopistosta ja ammattikorkeakoulusta valmistuneiden välillä. Sosiaali- ja terveysministeriö rahoittaa yliopistosta valmistuneiden erikoistumiskoulutuksia lähes 100 miljoonalla, mutta ammattikorkeakoulusta valmistuneiden reilulla 10 miljoonalla.

Nyt on aika katsoa, millainen voi olla ammattikorkeakoulujen sote-kädenjäljen potentiaali.

Esimerkkejä ammattikorkeakoulujen sosiaali- ja terveysalan TKI-työstä: